tisdag 13 april 2010

Yrkeslegitimation för lärare


Jag skrev ett inlägg om detta igår som bara försvann så nu gör jag ett nytt försök;)
Detta är den stora nyheten för alla elever, föräldrar till barn i skola samt blivande och nuvarande lärare. Regeringen har - efter mycket prat under lång tid - nu lagt fram ett förslag som även oppositionen tycker är bra och därför tyder allt på att detta kommer bli verklighet inom bara ett par år.
Detta handlar så klart om yrkeslegitimation för lärare, detta innebär att man i ett år efter avslutad utbildning ska ha introduktionsutbildning på skola med handledare innan det kan bli aktuellt med att få sin yrkeslegitimation. Detta är en legitimation som man ska kunna förlora om man missköter sitt arbete grovt. Då ska endast behöriga lärare som genomgått alla stegen i utbildningen kunna få fast anställning samt få sätta betyg.
Läraryrket är ett av världens viktigaste yrken, därför är det underbart att höra att politikerna förstår detta och satsar på det.

Vad tycker du: Är detta bra eller dåligt? Fel ställe att lägga pengar på eller helt rätt? Tror du detta kommer fungera lika bra som de tror?
Vore roligt att höra lite åskiter, jag har varje dag ganska många läsare och vet med säkerhet att en del av er är just lärarstudenter eller lärare men alla som har åsikter vore roligt att höra!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6936355.ab

6 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det är grymt bra!!!

Anna sa...

Jag säger bara en sak: ÄNTLIGEN!

Per-Erik sa...

Jag hoppas att det blir bra. Om det sköts på rätt sätt så abolut är jag positiv till det. Lite oroväckande är de många miljoner som ska satss varje år och ännu mer kan det bli. Hoppas dessutom på att de som redan jobbar och har jobat länge får vara kvar. Oro inför hur det ska skötas men hopp inför att det blir rätt och bra!

Mange sa...

Så du ska bli legitimerad lärare?!

Cizzi sa...

Hoppas på det bästa jag också men tror det kommer vara väldigt bra för oss. Det är nog et bästa som kan hända för att statusen på vårt yrke ska höjas till den nivån den förtjänar - eller i alla fall en bit på väg dit.

Ia sa...

Som förälder känne rjag att detta är väldigt bra, skönt att veta att mina barn får utbildade, duktiga och framförallt personer som är LÄMPADE för sitt yrke. För osm du säger: lärare är ett av världens viktigaste yrke då ni tar hand om, uppfostare och utbidar vår framtid!

marie.

marie.

Bloggarkiv