torsdag 16 september 2010

Bli klar i tid och sluta vara så jävla flummig.

Sitter just med en avhandling om studenters väg in i det akademiska språket och jag kunde inte utan att skratta för mig själv åt följande citat. Jag tror att de aldra flesta studenter känner igen sig i det här.

"Vad som gör att jag ibland blir så trött på universitetsvärlden att jag vill lägga mig i ett hörn och kräkas, det är alltså förbudet mot att vara kreativ, samtidigt som det är en förutsättning att vara det för att fullborda en c-uppsats. Jag tar det igen, det framgick kanske inte vad jag menade: det är förbjudet att skriva roligt, det är förbjudet att skriva personligt. Det är förbjudet att dra för mycket egna slutsatser; tvärtom ska du hänvisa och leta upp vad andra människor sagt och skrivit, så mycket du bara kan. Kreativitet inom fasta ramar, alltså. Flippa inte ut och ha inte för roligt. Följ våra regler annars kapar vi dina betyg vid fotknölarna. Tänk själv men lita aldrig på vad du kommit fram till. Vi här på universitetet är forskare med böcker inbundna i ryggraderna och fotnoter fastspikade i hjärnan. Vi har koll, du har för mycket spring i benen. Sätt dig ner och läs. Och hänvisa. Och skriv som en myndighetsperson. Bli klar i tid och sluta vara så jävla flummig."

Inga kommentarer:

marie.

marie.

Bloggarkiv