tisdag 3 januari 2012

Bli bättre på just det

De senaste veckorna har varit känslosamma. Känslosamma på ett bra sätt, på ett fint sätt i alla fall. Stressen inför jul förbyttes av glädjen att komma hem till familjen och att spendera tid med dem, vilket i sin tur förbyttes av en brännande ångest för att åka ifrån dem som vidare blev till glädje av att få krama Jonas. Sedan har det fortsatt lite i samma stil. Mysiga middagar, en härlig nyårsafton och fina vänner har blandats med jobb och plugg. För inte är man ledig bara för att det är jul, nejnej. Det är nästan tvärt om.
Mycket fint har hänt, tid med vänner, Jonas och familj värmer alltid mitt hjärta. Dessutom har två vänner fått barn och ett par andra förlovat sig. Saker som värmer mitt hjärta oerhört. En vacker jul som vi kommer minnas länge, antagligen alltid.
Samtidigt har det varit negativa känslor under julen, stress och oro som drar ner det bra.
Det är så lätt att se på sina dagar och veckor och fokusera på det negativa. Det finns ju så mycket positivt och värdefullt i det här. Det finns så mycket att vara tacksam över, som stannar kvar hos mig för det är dessa fina stunder jag kommer minnas. De jobbiga stunderna är alltid övergående och antagligen minns jag de inte ens om en vecka eller två. Ändå tar de så mycket energi. Om jag ska ha ett nyårslöfte i år så är det att jobba på att bli bättre på just det - fokusera på det positiva.

Inga kommentarer:

marie.

marie.

Bloggarkiv