söndag 27 mars 2011

bli klar i tid och sluta vara så jävla flummig

Jag har tidigare presenterat den här texten. Men när jag idag sitter - och sliter - med min hemtentamen, känns denna oerhört passande. Precis den här frustrationen upplever jag just nu. "Vad som gör att jag ibland blir så trött på universitetsvärlden att jag vill lägga mig i ett hörn och kräkas, det är alltså förbudet mot att vara kreativ, samtidigt som det är en förutsättning att vara det för att fullborda en uppsats. Jag tar det igen, det framgick kanske inte vad jag menade: det är förbjudet att skriva roligt, det är förbjudet att skriva personligt. Det är förbjudet att dra för mycket egna slutsatser; tvärtom ska du hänvisa och leta upp vad andra människor sagt och skrivit, så mycket du bara kan. Kreativitet inom fasta ramar, alltså. Flippa inte ut och ha inte för roligt. Följ våra regler annars kapar vi dina betyg vid fotknölarna. Tänk själv men lita aldrig på vad du kommit fram till. Vi här på universitetet är forskare med böcker inbundna i ryggraderna och fotnoter fastspikade i hjärnan. Vi har koll, du har för mycket spring i benen. Sätt dig ner och läs. Och hänvisa. Och skriv som en myndighetsperson. Bli klar i tid och sluta vara så jävla flummig."

1 kommentar:

Hanna sa...

Marie, det var det bästa jag läst på länge! Extra plus i kanten eftersom jag också suttit med min hemtentamen hela dagen..

marie.

marie.

Bloggarkiv